lu.se

Vattenhallen Science Center

Lunds universitet

Denna sida på svenska This page in English

Alternativ till praktik/prao

För skolklasser i högstadiet och på gymnasiet under pandemin

Ett vanligt år tar Vattenhallen Science Center emot cirka 100 praktik- och praoelever. Under rådande omständigheter med pandemin kan vi inte göra detta och därför har vi, på uppmaning av Skolverket och i samverkan med Lunds universitet, Lunds kommun och IUC SYD, utvecklat och samlat aktiviteter, material och information som kan komplettera eller ersätta delar av en praktikvecka för gymnasie- eller högstadieelever. 

Har du frågor om praktik i Vattenhallen, maila oss på kontakt@vattenhallen.lu.se 


Boka ett besök med ExperimentExpressen.

Obs! För tillfället är besöken inte öppet för bokning på grund av pandemin, men att det hoppas kunna komma igång i sinom tid. 

På Vattenhallen har vi interaktiva utställningar och aktiviteter som kan kopplas till olika branscher och yrken, såsom medicin- och sjukvård, bygg- och konstruktion samt klimat-och miljöfrågor. 

Om det inte är möjligt för er att komma till oss, så kan vi komma till er med ExperimentExpressens praoprogram. Då tar vi med oss delar av våra aktiviteter ut till er att testa på skolan. 
 

Läs mer och boka ett besök med ExperimentExpressen 


Campusvandring

Campusvandringen under 1,5 – 2 timmar sker utomhus och guidas av en student från Lunds universitet. En skolklass kan komma att delas in i  grupper under vandringen.

Under campusvandringen stannar vi bland annat till vid verkstäderna i A-huset, vi passerar tryckeriet som finns vid fysikum och växthusen vid biologihuset. Från astronomihuset huvudentré, vid gamla vattentornet, riktar vi våra blickar mot universitetssjukhuset, BMC, geologicentrum och ner mot Lunds stadskärna, där flera av universitetets byggnader finns. Om omständigheterna medger det kan studentguiden ta med gruppen och visa sin egen studiemiljö, till exempel föreläsnings- och labbsalar, studierum, café, och festlokaler. 

Med denna campusvandring vill vi att eleverna får komma till universitetet för att upptäcka att det finns många olika utbildningar och yrken på universitetet och campus samt se möjligheter till olika högskoleutbildningar och framtida yrkesval. 

En rundvandring på campus kan bokas av klassläraren och kostar 1500 kr/klass. 

Gör er intresseanmälan via vårt bokningsformulär 


Forskarporträtt


Varför vill man bli forskare? Sverker Werin, professor vid MAX IV laboratoriet berättar.

Lyssna till forskare som berättar om bland annat:
 

  • Hur man bygger en stad för alla!
  • En kärnfysiker visar acceleratorn Pelletron, 3 MeV (mega electron volt).
  • Simulering av galaxer och analys av mätdata från en satellit i rymden.
  • Kvartärgeologi "Sedimenten berättar: 400 år av kiselalgsevolution."
  • De allra minsta beståndsdelarna av utdött liv.
  • Brunifiering av vårt vatten. 
  • Studie av anolisödlor i Karibien
  • Följ med till blomdoftsinsamlingslabbet.
  • Varför forskar man vid Lunds universitet? 


    Intervjuer med forskare

Programmeringsuppdrag

Eftersom vi lever i en digital värld, ja faktiskt är vi mitt i en stor digital samhällsrevolution är programmering en kompetens som är och kommer att vara mycket eftertraktad på arbetsmarknaden en lång tid framöver.

Ett mycket bra alternativ till praktik kan vara att låta eleverna fördjupa sig i programmering. Vi erbjuder fritt två utbildningspaket i programmeringsspråket Python inriktat mot antingen matematik eller klimat.

Låt eleverna samarbeta och hjälpa varandra. När de klarat av några av våra uppgifter kanske de vill prova på att göra något helt eget. Uppmuntra processen och jubla över resultatet! Att programmera i yrkeslivet utmanar kreativitet, problemlösning, logiskt tänkande och noggrannhet. Hur duktig man än är så blir det nästan aldrig som man tänkt sig från början. Man får vara lite envis för att hitta felen i sin kod men när man lyckas blir man riktigt glad.

Är dina elever nyfikna på hur det är att läsa programmering på högskolenivå? Låt dem titta på föreläsningar med professor Björn Regnell
 

Programmeringsuppdrag och uppgifter


Starka forskningsmiljöer vid Lunds universitet

Samhället står inför stora globala utmaningar och förändringar. Lunds universitet har goda förutsättningar att arbeta för att förbättra dessa samhällsutmaningar, genom att använda sin ämnesbredd, tvärvetenskapliga samarbeten och samverkan med omvärlden.

Läs mer om aktuell forskning på Lunds universitets sida: Starka forskningsmiljöer (ny flik)


Innovationer och upptäckter i Lund

Redan 1707 upptäckte och utvecklade medicinalprofessorn och provinsialläkaren Johan Jacob Döbelius, Ramlösa hälsobrunn. Enligt Döbelius botade det mineralrika vattnet från källan såväl skörbjugg och svindel som gikt och darrande leder.

Innovationer och upptäckter från Lund 

1944 - Tetraedern - den nya tidens mjölkförpackning. 

1946 - Världens första kliniskt användbara konstgjorda njure

1953 - Fysikern Hellmuth Hertz och kardiologen Inge Edler var först i världen med att se ett hjärta slå. Forskarna hade tillsammans utvecklat det första ekokardiogrammet för ultraljudsundersökning av hjärtat, en teknik som skulle visa sig bli helt revolutionerande för diagnostiken. 

1983 - Bertil Persson, professor i medicinsk radiofysik gjorde en pionjärinsatser inom magnetkameratekniken (MR). 

1995 - Bluetooth uppfanns av Sven Mattisson och Jaap Hartsen. Namnet Bluetooth fick tekniken efter vikingahövdingen Harald Blåtand. 

Vid Lunds universitet finns det många tvärvetenskapliga forskningsområden och innovationer; Laktosintolerans, Nicorette, Bläckstråleskrivaren, Oatly, Proviva, Hövding och många flera. Läs mer i broschyren:

Över 300 år av nyttig forskning (pdf 707 kB, ny flik).