lu.se

Vattenhallen Science Center

Lunds universitet

Denna sida på svenska This page in English

Programmera med Kojo

Vi använder Med programspråket Scala och utvecklingsmiljön Kojo anordnar vi skolbesök och lärarfortbildningar. 
  


Skolbesök för åk 4-6

Programmering för alla (Kojo)

I programmeringsmiljön Kojo utför vi övningar som är utvecklade för att barn snabbt och lätt ska komma igång att programmera. Vi börjar med dansprogrammering för att därefter gå över till att styra en sköldpadda som rör sig på datorskärmen. Kommandona är på svenska och förenklade så att alla ska förstå. Inga förkunskaper krävs, alla lär sig programmera utifrån sin nivå. Eleverna arbetar individuellt eller i par med handledning av en student.

Om skolbesök:

Årskurs 4-6   

  
På denna sida kan ni göra en förfrågan om skolbesök. 


Skolbesök för åk 7-9 och gymnasiet

Programmering för nybörjare (Kojo)

Övningarna är utvecklade så att alla kan förstå, inga förkunskaper krävs, programmeringen görs utifrån varje elevs egen nivå. Eleverna lär sig att analysera, lösa problem och utvecklar sin begreppsförmåga. De arbetar individuellt eller i par framför en dator, med handledning av en kunnig student.

Om skolbesök:

Årskurs 7-9  

Gymnasieklass 

  
På respektive sida kan ni göra en förfrågan om skolbesök. 


Fortbildning för lärare

Lär dig programmera 

Målet med denna fortbildningskurs är att komma igång med enkla och roliga programmeringsövningar, tillsammans med dina elever.
Inga förkunskaper krävs. 

Om fortbildningar för dig och/eller ditt lärarlag 




Kom igång med Kojo

Komma igång med Kojo > 
Ladda ner och prova på.



Skolverkets satsning

Programmering för alla:

På Tunaskolan i Lund 
Skolverkets omvärldsblogg 

Vi programmerar! 
Sjöstadsskolans blogg - klass 4 (och lärare) 

Elektro på LTH nu i Minecraft 
ElektronikTidningen på nätet