lu.se

Vattenhallen Science Center

Lunds universitet

Denna sida på svenska This page in English

Arduino och elektronik

I Vattenhallen använder vi Arduino och elektronik i flera olika sammanhang. Materialet Arduino finns av olika svårighetsgrad, för nybörjare likväl som för de mer erfarna. Konstnärer, skolelever, ingenjörer och många fler använder Arduino för att skapa installationer som kan lysa, blinka, röra sig och känna av sin omgivning.

Arduino är en datorplattform och en utvecklingsmiljö för att skriva programvara för olika styrsystem. Det kan programmeras för att känna av sin omgivning och för att styra allt från robotar till vardagsprylar som tvättmaskiner, lampor, motorer mm. Det finns många idéer om hur Arduino kan användas och på deras blogg (på engelska) kan du se vad andra personer har hittat på med detta material! 


Skolbesök för åk 7-9 och gymnasiet

Styr- och reglerteknik, robotbygge med Arduino 

Under handledning får eleverna bygga ett styrsystem som de själva programmerar och testkör. De får möjlighet att utveckla sin förmågor som problemlösning, begreppsförståelse samt sin analysförmåga. 

Om skolbesök:

Årskurs 7-9 
Gymnasieklass 

På respektive sida kan ni göra en förfrågan om skolbesök. 


Fortbildning för lärare

Styr- och reglersystem 

Vattenhallen erbjuder en fortbildnings- och inspirationsdag om Styr- och reglersystem i samverkan med institutionerna för Reglerteknik samt Elektro- och informationsteknik. 
    

Om fortbildningar för dig och/eller ditt lärarlag 



En film om hur styr- och reglerteknik kan fungera. Från lärarlyftets kurs hösten 2014.






Kom igång med Arduino

  
Kom igång med Arduino > 
Styra, skapa och programmera

Länkar och inspiration >