lu.se

Vattenhallen Science Center

Lunds universitet

Denna sida på svenska This page in English

Tekniksommarskola

Tekniksommarskola för barn och ungdomar mellan 7-13 år arrangerades 2019 under V25-27 och V30-32. 
  


Det är många som söker till Tekniksommarskolorna och då vi vill göra det möjligt för så många som möjligt att delta, så vi ger NYA sökande förtur till platserna.

Ansökan hålls öppen under 1 månad, från den 1 april till den 30 april, 2019. Därefter stänger vi ansökningen och fördelar platserna. Blir det fler sökande än antal platser, så lottar vi bland nya sökande i första hand (eventuella syskonpar lottas som 1 person!). 

Efter att vi har fyllt på Tekniksommarskolans veckor, om det finns platser kvar, så kommer sökande som redan har gått under tidigare år, att lottas till resterande platser. Finns det därefter platser kvar i någon vecka, så kommer detta att annonseras ut på denna sida.


Tekniksommarskolan 2019 - 7-13 år

Rymdäventyr. raketer och livet  
V25-26 
 

Vi undersöker universum från solsystemet till Big Bang och funderar på om det finns liv i universum.

Under rymdveckorna utforskar vi vårt Universum. Vi lär oss om planeter, stjärnor, galaxer och talar om vad som krävs för att resa ut i rymden och hur en astronaut förbereder sig för en rymdfärd. Vi ser en visning i planetariet, tittar i teleskop, och gör egna experiment där vi lär oss hur astronomi går till och hur forskarna gör för att ta reda på om det finns liv någon annanstans i universum.

I år är det 50 år sedan månlandningen, vi följer upp vad som hänt sedan dess genom olika projekt som, Lunar X-prize, växthus på månen, rymdturism och enkelbiljetter till Mars.

Vi ger oss ut på äventyr utanför Vattenhallen och träffar astronomer från Tycho Brahe observatoriet för att lära oss ännu mer om forskning kring rymden. 
  


Matematik och programmering
V27 och V30

Vilka robotar kommer finnas i vardagen om 10 år, hur styrs de samt vilka funktioner kommer de att ha? 

Under veckan kommer vi att lära oss att programmera och hur robotar kan styras på olika sätt. Vi kommer även att fundera vidare på hur vi kan utveckla våra förmågor inom matematiken bakom programmering. Bland annat kommer vi att testa dansprogrammering, Kojo, Edison, Makey Makey, Lego Mindstorms och Micro:bit. Vi bygger egna enklare robotar och pratar om sekvens, styrning och om skillnaden mellan block- och textprogrammering.  

Tillsammans funderar vi ut kluriga idéer och lösningar på hur vardagen kan förändras och förbättras för människan med hjälp av robotteknik.

Veckans utflykt går till robotlabbet och vi får träffa forskare inom programmering och matematik. 
  


Jorden och klimatet genom tiderna  
V31-32 

Hur påverkar jorden människans sätt att leva och hur påverkar människan jorden samt vilka tekniska uppfinningar behövs i framtiden för att vi ska må bra tillsammans?  

Under denna vecka fördjupar vi oss i tekniska uppfinningar och jordens utveckling. Tillsammans funderar vi ut finurliga lösningar på hur människan och jorden bättre kan ta hand om varandra. Vi experimenterar, tar fram idéer till nya uppfinningar eller utvecklar tidigare tekniska uppfinningar. Bland annat så testar vi att bygga fruktbatterier, egna vindkraftverk, tillverka globala-målen-loppor, tar del av utställningen om jorden och vi lär oss om hur Vattenhallens stora vattenkraftverk fungerar.

Tillsammans funderar vi ut smarta tekniska lösningar i vardagen som gynnar mänskligheten och som samtidigt tar hand om vår jord. 

Detta tema genomförs i samverkan med Skissernas museum Botaniska trädgården i Lund dit veckans utflykter görs för att bredda och fördjupa oss ytterligare inom ämnet.