lu.se

Vattenhallen Science Center

Lunds universitet

Denna sida på svenska This page in English

Årskurs 7-9

Foto: Annika Nyberg

Inspirationsbesök

Vid ett inspirationsbesök planerar Vattenhallens personal fritt bland aktiviteterna och program presenteras när ni kommer hit. 

Teambuildning med 5-kamp

Eleverna delas in i lag och utmanar varandra i en femkamp. Vattenhallens personal inleder med en samling och presentation. Därefter samarbetar laget och samlar poäng vid ett antal utvalda experimentstationer. Femkampen kan ordnas med olika teman: energi, vatten, MAX IV, matematik eller blandad 5-kamp. Varje lag handleds av en student som ger guidning och delar ut poäng. Femkampen avslutas med en symbolisk prisutdelning. 


Temabesök

Astronomi | Energi, hållbarhet & vatten | Konstruktion  

Life Science | Robotprogrammering 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Astronomi

På planetariets kupol simuleras hela vårt universum. Ni är varmt välkomna på besök hit för att möta vår astronom och diskutera universums storlek, dess början, utveckling och slut, stjärnbildning och utveckling, planeter runt andra stjärnor, villkoren för liv på dessa eller andra aktuella ämnen innom astronomi som kan vara av intresse.

Ett besök i planetariet tar omkring en timme. Under denna timme visas en av planetariets visningar och därefter finns det tid för frågor, diskussion och fördjupning.

Det finns möjlighet att boka ett längre besök i planetariet eller att kombinera en visning i planetariet med ett experimentbesök i Vattenhallen.  Under ett längre besök kan vår astronom t.ex. arrangera en praktisk orienteringsövning under stjärnorna eller leda astronomiska observationer via ett fjärrstyrt teleskop på andra sidan Jorden (notera att detta är ett väderberoende moment, som endast kan utföras på förmiddagar).

För längre besök eller fördjupningar inom astronomi, vänligen fyll i övriga önskemål i e-mejlformuläret och ni blir kontaktade av Vattenhallens personal. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Energi, hållbarhet & vatten

I besöket ingår två stationsövningar samt guidning bland Vattenhallens energiexperiment. Stationsövningarna innebär en laboration med vår klimatkammare samt vindkraftverk. I klimatkammaren mäter sensorer halten av syre, koldioxid, värme och luftfuktighet. Genom att göra olika mätningar där resultaten jämförs, till exempel försöksperson och glödlampa, räknas effekten hos en människokropp fram. Vid stationen diskuteras även ämnesomsättning och kopplingen till fotosyntes.

Vid övningen med vindkraftverket testas effekten av vingarnas antal, form och vinklar. Eleverna får även göra beräkningar, från kemisk energiomvandling till elektrisk energi, på våra trampcyklar. 

I smågrupper görs övningar med värmekamera där eleverna får använda handkameror för att göra olika mätningar. Vi sammanfattar och diskuterar resultaten. 

I vår experimentstation om vatten får eleverna rena dricksvatten genom att följa vattnet genom alla moment från sjövatten - genom reningsanläggningen - till det vatten vi dricker. De får räkna på energiomvandlingar och Arkimedes princip och vi tar upp begrepp som läges- och rörelseenergi, kemisk fällning och biologisk nedbrytning för att ge eleverna en förståelse för vattnets betydelse. 

Eleverna får även möjlighet att analysera och diskutera abiotiska faktorer som påverkar vattnets kvalitet. De genomför pH-mätningar på olika lösningar, både digitalt och med hjälp av indikatorer.

Efter laborationerna sammanställer, jämför och granskar de resultaten för att därefter dra egna slutsatser. Den vetenskapliga arbetsmetoden övas samtidigt som elevernas analys- och begreppsförmåga utvecklas.

Vid önskemål kan en forskare bjudas in för att ge en kort (ca 30 min) föreläsning om energi. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Konstruktion

Vi använder mjukvaruprogrammet ForcePad där eleverna får en introduktion till hållfasthet. Därefter får de bygga broar eller flygplan med hjälp av konstruktionsmaterialet 4DFrame och i praktiken prova broarnas eller flygplanens hållfasthet.

Vi utmanar även elevernas problemlösningsförmåga genom att låta dem konstruera egna maskiner, mer avancerade konstruktioner, som kan röra sig med hjälp av vinden och där flera rörliga delar kan överföra rörelsen till andra funktioner. Genom dessa övningar får eleverna möjlighet att utveckla sina förmågor i mekanik.

Konstruktionerna diskuteras och analyseras i gruppen och med handledaren. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Life Science

Eleverna får en kort introduktion och handledning genom utställningarna om ESS & MAX IV, Medicon Alley och Tarmkanalen. Efter introduktionen får besökarna experimentera och lära sig mer om utställningarna genom att upptäcka på egen hand.   

Max IV & ESS kan beskrivas som två jättemikroskop - fast mycket bättre.

Kanske har ni också hört talas om att ESS och Max IV med hjälp av neutroner respektive synkrotronljus ska kunna blicka in i kroppens och materians minsta beståndsdelar som celler och proteiner. Vid experimentstationerna, där pingisbollar, järnkulor och golfbollar får representera elektroner, protoner och neutroner  kan ni trumma loss elektroner i kanonen, tävla om bästa tiden i linjäracceleratorn, skjuta protoner i spallationsexperimentet och kittla elektroner i lagringsringen.

Genom dessa interaktiva experiment kan ni få en känsla för och inblick i den forskning som utförs och kommer att utföras vid två av världens mest avancerade materialforskningsanläggningar. 

Medicon Alley är en utställning där ni kan vi se in i människokroppen med allt större detaljrikedom. Vi kan upptäcka sjukdomar i ett tidigare stadium och behandla dem med större precision.

Med utställningen Medicon Alley vill vi på ett lustfyllt sätt inspirera till att se hur finurligt man kan använda den senaste tekniken för att förebygga och bota sjukdomar. Ni får prova på vad olika medicinska tekniker innebär genom att testa ultraljud, titthålsoperation eller EKG. Ni kan också få en känsla för hur man kan se in i kroppen med hjälp av teknik som används inom sjukvården idag eller prova utrustning som används varje dag på vårdcentraler. 

Klimatkammaren används för att på ett konkret sätt beskriva cellandning.

Ni får krypa i klimatkammaren och uppleva vad som händer i luftmolekylernas värld. Klimatkammaren registrerar temperatur, luftfuktighet, syrehalt och koldioxidhalt över tid. Ni gör sedan mätningar på hur temperaturen förändras över tid för att beräkna specifik värmekapacitet på kammaren. Försöket avslutas med att bestämma effekten på er själva och jämförs sedan mot koldioxidförändringen.

Genom detta försök ökar den vetenskapliga analysförmågan och förståelsen för inre andning och de processer som leder till hur cellerna använder energin som blir tillgänglig vid förbrukning av syre. 

Tarmkanalen är en interaktiv utställning i form av en  resa genom matspjälkningssystemet, från munnen och hela vägen ner till ändan.

På resan kommer ni att se vad som händer när vi får hål i tänderna, skickar signaler till spottkörtlarna och uppleva peristaltiken i matstrupen. Ni får undersöka den supersura magsäcken och lära er vad tarmludd är och varför det är så viktigt. Ni kommer också att besöka bakterier, tarmarnas viktigaste och mest talrika invånare samt lära er mer om pågående forskning om mat, hälsa och näringsämnen, som görs vid Lunds universitet.

Genom denna resa utvecklas förståelsen för de vanligaste näringsämnenas funktioner, vilka organ i kroppen som samverkar med matspjälkningssystemet samt hur kroppen och hälsan påverkas av det vi äter. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Robotprogrammering

Under handledning får eleverna bygga ett styrsystem som de själva programmerar och testkör. De får möjlighet att utveckla sina förmågor som problemlösning, begreppsförståelse samt sin analysförmåga. 

Programmeringsövningarna är utvecklade så att alla kan förstå, inga förkunskaper krävs, programmeringen görs utifrån varje elevs egen nivå. De arbetar individuellt eller i par framför en dator, med handledning av en kunnig student. 

Det material som används till dessa övningar heter Arduino, Lego Mindstorms, Kojo och Makey Makey. Det finns av olika svårighetsgrad, för nybörjare likväl som för de mer erfarna. 

Arduino är en plattform till datorer för att känna av och styra mer av den fysiska världen än en stationär dator. Det är en fysisk plattform med öppen källkod. Med Arduino utvecklar ni förståelsen för programmering genom att koda programvaran för kortet. Med Arduino kan man skapa och programmera installationer som kan lysa, blinka, röra sig och känna av omgivningen. Arduino kan styra allt från robotar till vardagsprylar som tvättmaskiner, lampor och motorer. Det finns många idéer om hur Arduino kan användas och på deras blogg (på engelska)  kan du se vad andra personer har hittat på med detta material!

Lego Mindstorms programmeras med hjälp av moduler i lego mindstorms egna programvara. Ni styr legorobotarna genom att lägga in era värden för varje vald modul och på så sätt får ni roboten att utföra den önskade rörelsen. Er uppgift är att få legoroboten att ta sig igenom en given banan utan att köra utanför markeringarna. 

Kojo skapar förutsättningar för att fördjupa er förståelse för kodning i programmeringsspråket Scala. Genom att styra sköldpaddan på datorskärmen med enkla koder utvecklar ni snabbt förståelsen för programmering. Ni får lösa olika uppdrag och kan på ett lekfullt sätt snabbt avancera och utveckla ert tänkande kring programmering. 

Makey Makey kan ni koppla till datorn via USB och använd de tillhörande krokodilklämmorna för att koppla till nästan vad ni vill. Tanken är att ni ska kunna styra datorn med bananer, trolldeg, en kompis, en visp eller med ett glas vatten. Makey Makey är en liten platta som ni kopplar till datorn, som får datorn att tro att det är ett tangentbord och en mus. Ni kan sedan skapa och spela på ett bananpiano eller spela datorspel med trolldeg.
    

Naturvetenskap- och tekniksatsning: Styr- och reglerteknik 
Skolverket



En film om hur styr- och reglerteknik kan fungera. Från lärarlyftets kurs hösten 2014.


Bokningsförfrågan

E-mejlformulär; *obligatoriska fält. 
Obs! när alla obligatoriska fält är ifyllda så kommer du till en sida som bekräftar att mejlet har gått iväg!

  

*Välj vilket besök ni vill göra:
*Tidigare besök:



Priser - besök 2 timma

Grupp 1-10 personer750 kr
- från 11:e besökaren tillkommer 
50 kr/person
Medföljande vuxna betalar ej.
Astronomibesök 1 timma700 kr
Planetariet kan ta emot max 30 personer och har plats för 1 rullstol.
För bokning av planetarievisning 
Ring: 046 - 222 43 51

Detta är riktpriser - för exakt prisuppgift gällande Ert besök, tala med oss. 

Här hittar ni e-mailformulär för bokningsförfrågan 
  

Teknikprojekt - årskurs 8-9

Teknikprojekt vänder sig till elever i högstadiet och gymnasiet och pågår under cirka 3 v. Detta besök planeras och bokas i samråd med Vattenhallens pedagoger. Mer info om teknikprojekt


ÅRSKURS 8

En dag på Vattenhallen

Skånska åttondeklassare får möjlighet till en upplevelse utöver det vanliga när Sparbanken Skåne i samarbete med sina ägarstiftelser bjuder in till en vetenskapsdag på Vattenhallen Science Center. Erbjudandet är kostnadsfritt och riktar sig till elever i Eslöv, Hörby, Höör, Kävlinge, Lund, Simrishamn, Sjöbo, Staffanstorp, Svalöv, Tomelilla och Ystad. 

Obs! Anmälan görs på Sparbanken Skånes hemsida.