lu.se

Vattenhallen Science Center

Lunds universitet

Denna sida på svenska This page in English

Årskurs 7-9

Foto: Annika Nyberg

Inspirationsbesök

Vid ett inspirationsbesök planerar Vattenhallens personal fritt bland aktiviteterna och program presenteras när ni kommer hit. 

Astronomi

På planetariets kupol simuleras hela vårt universum. Ni är varmt välkomna på besök hit för att möta vår astronom och diskutera universums storlek, dess början, utveckling och slut, stjärnbildning och utveckling, planeter runt andra stjärnor, villkoren för liv på dessa eller andra aktuella ämnen innom astronomi som kan vara av intresse.

Ett besök i planetariet tar omkring en timme. Under denna timme visas en av planetariets visningar och därefter finns det tid för frågor, diskussion och fördjupning.

Det finns möjlighet att boka ett längre besök i planetariet eller att kombinera en visning i planetariet med ett experimentbesök i Vattenhallen.  Under ett längre besök kan vår astronom t.ex. arrangera en praktisk orienteringsövning under stjärnorna eller leda astronomiska observationer via ett fjärrstyrt teleskop på andra sidan Jorden (notera att detta är ett väderberoende moment, som endast kan utföras på förmiddagar).

För längre besök eller fördjupningar inom astronomi, vänligen fyll i övriga önskemål i e-mejlformuläret och ni blir kontaktade av Vattenhallens personal.

Teambuildning med 5-kamp

Eleverna delas in i lag och utmanar varandra i en femkamp. Vattenhallens personal inleder med en samling och presentation. Därefter samarbetar laget och samlar poäng vid ett antal utvalda experimentstationer. Femkampen kan ordnas med olika teman: energi, vatten, MAX IV, matematik eller blandad 5-kamp. Varje lag handleds av en student som ger guidning och delar ut poäng. Femkampen avslutas med en symbolisk prisutdelning. 

Temabesök:

Elektronik

Eleverna löder ihop en liten dator som är ett exempel på inbyggt system. Inbyggda system är små inbyggda datorer som är förprogrammerade och de finns överallt omkring oss, i tvättmaskin, i bilar, i mobiltelefoner. Vi diskuterar komponenter och funktioner i en elektrisk krets och resonerar vidare kring begrepp som Ohms lag, LED belysning och transistorer för att utveckla elevernas förståelse för begreppen inom elektronik. 

Vattenhallens inbyggda system kallas blinkmojt och består av ett antal komponenter som löds på plats. Blinkmojten har en trefärgad diod som lyser i förprogrammerade sekvenser beroende på knapptryckning. Koppling mellan programmering i inbyggdasystem och reglerteknik diskuteras. Vidare gör eleverna en övning med optisk kommunikation. 
Observera! för detta besök tillkommer en kostnad om 40 kr/elev för material.

Energi & hållbarhet

I besöket ingår två stationsövningar samt guidning bland Vattenhallens energiexperiment. Stationsövningarna innebär en laboration med vår klimatkammare samt vindkraftverk. I klimatkammaren mäter sensorer halten av syre, koldioxid, värme och luftfuktighet. Genom att göra olika mätningar där resultaten jämförs, till exempel försöksperson och glödlampa, räknas effekten hos en människokropp fram. Vid stationen diskuteras även ämnesomsättning och kopplingen till fotosyntes.

Vid övningen med vindkraftverket testas effekten av vingarnas antal, form och vinklar. Eleverna får även göra beräkningar, från kemisk energiomvandling till elektrisk energi, på våra trampcyklar. 

I smågrupper görs övningar med värmekamera där eleverna får använda handkameror för att göra olika mätningar. Vi sammanfattar och diskuterar resultaten.

Vid önskemål kan en forskare bjudas in för att ge en kort (ca 30 min) föreläsning om energi.

Energi & vatten

Eleverna får i vår experimentstation om vatten rena dricksvatten genom att följa vattnet genom alla moment från sjövatten - genom reningsanläggningen - till det vatten vi dricker. De får räkna på energiomvandlingar och Arkimedes princip och vi tar upp begrepp som läges- och rörelseenergi, kemisk fällning och biologisk nedbrytning för att ge eleverna en förståelse för vattnets betydelse. 

Eleverna får även möjlighet att analysera och diskutera abiotiska faktorer som påverkar vattnets kvalitet. De genomför pH-mätningar på olika lösningar, både digitalt och med hjälp av indikatorer.

Efter laborationerna sammanställer, jämför och granskar de resultaten för att därefter dra egna slutsatser. Den vetenskapliga arbetsmetoden övas samtidigt som elevernas analys- och begreppsförmåga utvecklas.

Konstruktion

Vi använder mjukvaruprogrammet ForcePad där eleverna får en introduktion till hållfasthet. Därefter får de bygga broar eller flygplan med hjälp av konstruktionsmaterialet 4DFrame och i praktiken prova broarnas eller flygplanens hållfasthet.

Vi utmanar även elevernas problemlösningsförmåga genom att låta dem konstruera egna maskiner, mer avancerade konstruktioner, som kan röra sig med hjälp av vinden och där flera rörliga delar kan överföra rörelsen till andra funktioner. Genom dessa övningar får eleverna möjlighet att utveckla sina förmågor i mekanik.

Konstruktionerna diskuteras och analyseras i gruppen och med handledaren.


Medicinsk teknik

Vi utgår från vår temautställning Medicon Alley som handlar om medicinsk teknik och forskning i Lund. Under besöket får eleverna experimentera med och lära sig mer om olika diagnostiska metoder som till exempel EKG, ultraljud, CT (datortomografi) och MR-kamera (magnetröntgen). De får också laborera med medicinsk utrustning som en pacemaker, blodtrycksmanschetter och titthålskirurgi.

Vid önskemål kan vi ge en inspirationsföreläsning om medicinsk teknik och diagnostiska metoder.

Programmering för nybörjare

Programmeringsövningarna är utvecklade så att alla kan förstå, inga förkunskaper krävs, programmeringen görs utifrån varje elevs egen nivå. De arbetar individuellt eller i par framför en dator, med handledning av en kunnig student. 

Eleverna lär sig att analysera, lösa problem och utvecklar sin begreppsförmåga.

I mån av tid får de även göra ett "fruktpiano" med spelkonsolen Makey Makey samt lära sig att styra Lego-robotar.

Om programmering> 

Skjuta protoner och kittla elektroner – en interaktiv utställning om ESS & MAX IV

Eleverna får en kort introduktion och handledning genom utställningen om ESS & MAX IV. Denna utställning "Skjuta protoner och kittla elektroner" består av ett tiotal experiment, där en proton följs genom ESS och en elektron följs genom MAX IV. Eleverna tar del av hur dessa forskningsanläggningar är konstruerade för att förse forskare, från hela världen, med ljus eller neutroner för vidare användning inom materialforskning. Parallellt med utställningen gör eleverna ett enkelt spektroskop. 

Mer om utställning "Skjuta protoner och kittla elektroner" >

Styr- och reglerteknik, robotbygge med Arduino

Under handledning får eleverna bygga ett styrsystem som de själva programmerar och testkör. De får möjlighet att utveckla sin förmågor som problemlösning, begreppsförståelse samt sin analysförmåga.

Det material som används till dessa övningar heter Arduino. Detta finns av olika svårighetsgrad, för nybörjare likväl som för de mer erfarna. Konstnärer, skolelever, ingenjörer och många fler använder Arduino för att skapa installationer som kan lysa, blinka, röra sig och känna av sin omgivning.

Arduino är en datorplattform och en utvecklingsmiljö för att skriva programvara för olika styrsystem. Det kan programmeras för att känna av sin omgivning och för att styra allt från robotar till vardagsprylar som tvättmaskiner, lampor, motorer mm. Det finns många idéer om hur Arduino kan användas och på deras blogg (på engelska) kan du se vad andra personer har hittat på med detta material! 

Naturvetenskap- och tekniksatsning: Styr- och reglerteknik 
Skolverket


En film om hur styr- och reglerteknik kan fungera. Från lärarlyftets kurs hösten 2014.


Teknikprojekt - årskurs 8-9

TEKNIKPROJEKT vänder sig till elever i årskurs 8-9 och pågår under cirka 3 v. Detta besök planeras och bokas i samråd med Vattenhallens pedagoger. Klicka på länken (eller i menyn) för mer info om teknikprojekt.



BOKNINGSFÖRFRÅGAN
e-mail formulär; *obligatoriska fält

Ge gärna ett alternativt datum!

*Välj vilket besök ni vill göra:
Skriv kort om vad ni önskar!
*Tidigare besök:


Fakturering:
Ni kan betala kursen i Vattenhallen, med kort eller kontant. Vill ni att vi fakturerar er, fyll i nedanstående uppgifter:





Priser - besök 2 timma

Grupp 1-10 personer750 kr
- från 11:e besökaren tillkommer 
50 kr/person
Medföljande vuxna betalar ej.
Astronomibesök 1 timma700 kr
Planetariet kan ta emot max 30 personer och har plats för 1 rullstol.
För bokning av planetarievisning 
Ring: 046 - 222 43 51

Detta är riktpriser - för exakt prisuppgift gällande Ert besök, tala med oss. 

Här hittar ni e-mailformulär för bokningsförfrågan 




årskurs 7-8

Enlightening Imagination – regionstävling i Vattenhallen 
Läs om tävlingen 

Inbjudan 5 maj (pdf)

ÅRSKURS 8

En dag på Vattenhallen

Skånska åttondeklassare får möjlighet till en upplevelse utöver det vanliga när Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta bjuder in till en vetenskapsdag på Vattenhallen Science Center. Erbjudandet är kostnadsfritt och riktar sig till elever i Eslöv, Hörby, Höör, Kävlinge, Lund, Simrishamn, Sjöbo, Staffanstorp, Svalöv, Tomelilla och Ystad. 

Obs! Anmälan görs på Sparbanken Skånes hemsida.